KSSR ialah TRANSFORMASI
kurikulum pra sekolah dan sekolah rendah akan diperkenalkan dan dilaksanakan
secara berperingkat dalam sistem persekolahan di negara ini pada tahun hadapan
bermula dengan murid tahun satu di semua sekolah rendah. Melalui trasformasi
kurikulum, Kurikululum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) diperkukuh serta
ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
KSSR digubal berlandaskan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan serta mengekalkan prinsip-prinsip KBSR. KSSR merupakan
penambahbaikan dalam aspek reka bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi,
peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kunkulum di sekolah. KSSR
juga diperkenalkan untuk menangani isu-isu pendidikan seperti kepadatan jadual
waktu, bilangan mata pelajaran yang banyak serta keterlaluan penekanan kepada
kecemerlangan akademik.
KSSR memberi penekanan kepada pembelajaran
menyeronokkan, pengurangan bilangan mata pelajaran, serta memberi perhatian
kepada pentaksiran berasaskan sekolah. Murid juga digalakkan meningkatkan
penglibatan dalam kokurikulum dan kegiatan luar bilik darjah. Penghayatan serta
pengukuhan nilai seperti perpaduan, alam sekitar dan patriotisme juga diberi
tumpuan.
Hasrat KSSR
Hasrat KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah berhasrat
untuk melahirkan insan yang seimbang, berfikiran kreatif, kritis dan inovatif
melalui tunjang-tunjang komunikasi, sains dan teknologi, perkembangan fizikal
dan estetika, keterampilan diri, kemanusiaan dan kerohanian, sikap dan
nilai.
Prinsip KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah
mengekalkan kesemua prinsip KBSR. Prinsip ini dikekalkan kerana masih sesuai
dan relevan untuk melahirkan insan yang seimbang dan holistik.
Prinsip-prinsip tersebut adalah seperti berikut:
Bentuk Kurikulum
Konsep tunjang yang
diperkenalkan dalam KSSR, merupakan satu bentuk pengklasifikasian bidang ilmu,
kemahiran dan nilai. Konsep ini berfokus kepada pembentukan modal insan
seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Enam tunjang dikenal pasti
mewakili bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan
insan yang berfikiran kreatif, kritis dan inovatif.
Fokus KSSR
Organisasi
Kurikulum
KSSR diorganisasikan dalam bentuk modular dengan
mengelompokkan mata pelajaran dalam kumpulan tertentu yang dikenali sebagai
modul. Mata pelajaran juga diorganisasikan secara modular iaitu kandungan mata pelajaran disediakan
dalam bentuk modul yang kendiri-lengkap (self-contained). Setiap modul
mengandungi pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikenal pasti untuk
dikuasai oleh murid.
Organisasi Tahap I
Pada Tahap I kurikulum diorganisasikan dalam Modul Teras Asas, Modul
Teras Tema dan Modul Elektif. Komposisi KSSR Tahap I adalah seperti jadual di
bawah.
Organisasi Tahap II
Pada Tahap II, kurikulum diorganisasikan secara
modular dalam Mata Pelajaran Teras dan Mata Pelajaran Elektif. Kandungan mata
pelajaran disediakan dalam bentuk modul. Komposisi KSSR Tahap 2 adalah
seperti jadual di bawah.
Elemen Merentas
Kurikulum
Hubungan elemen merentas kurikulum yang sedia ada dan baharu dalam
pembangunan insan yang seimbang digambarkan melalui rajah di bawah
Perbezaan KBSR dan KSSR
KSSR Pendidikan Khas
Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) Pendidikan Khas dibina selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, berlandaskan prinsip-prinsip pendekatan bersepadu,
perkembangan individu secara menyeluruh, peluang dan kualiti pendidikan yang
sama untuk semua murid dan pendidikan seumur hidup. KSSR Pendidikan Khas
merangkumi kurikulum bagi murid bermasalah pendengaran, bermasalah penglihatan
dan bermasalah pembelajaran.
Murid Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran)
dan murid Pendidikan Khas (Masalah Penglihatan) secara umumnya menggunakan
kurikulum aliran perdana. Sungguh pun begitu, terdapat beberapa pengubahsuaian
dilakukan terhadap beberapa mata pelajaran aliran berkenaan (khususnya dari
segi pendekatan pengajaran dan pembelajaran) selaras dengan keperluan khas
pembelajaran. Murid Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran) dan murid Pendidikan
Khas (Masalah Penglihatan) masing-masing turut diwajibkan mempelajari mata
pelajaran tambahan iaitu Bahasa Isyarat Komunikasi (BIK) dan Kemahiran Asas
Individu Masalah Penglihatan (KAIMaL).
Kurikulum
Pendidikan Khas (Masalah Pembelajaran) dibina berdasarkan tahap keupayaan dan
keperluan murid. Kurikulum bagi kumpulan murid ini lebih berfokus kepada
penguasaan kemahiran bagi memenuhi keperluan individu, dan tidak terlalu
menekankan akademik. Di Tahap I, murid Pendidikan Khas (Masalah Pembelajaran)
disediakan mata pelajaranAsas 3M, Pengurusan Kehidupan, Seni Kreatif,
Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan Pendidikan Jasmani. Sementara itu di
Tahap II, disediakan mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris,
Matematik, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan, Pendidikan Sains, Sosial dan Alam Sekitar, Pendidikan Seni Visual,
Pendidikan Muzik, Kemahiran Hidup Asas, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, dan
Pengurusan Kehidupan. Program
pengajaran dan pembelajaran bagi ketiga-tiga kategori ini juga dibentuk secara
fleksibel selaras dengan Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 1997.
No comments:
Post a Comment